Vols usar un cercador web alternatiu a Google, però no saps per on començar? En aquest article et proposem quatre alternatives, amb una breu explicació, els aspectes diferenciadors, i com guanyen diners per a poder existir.
DuckDuckGo
duckduckgo.com

Què és?
DuckDuckGo és un cercador web que promet mantenir les cerques privades, anònimes i que ofereix un bloqueig de seguiment integrat. Ha estat descarregat més de 50 milions de vegades només durant l’últim any, més que tots els anteriors anys junts des del seu llançament fa tretze anys. Ofereix extensions per a Chrome, Firefox, Safari i altres navegadors.
Com es diferencia?
DuckDuckGo adopta una estratègia oposada a altres grans empreses tecnològiques com Google i Facebook. Aquestes grans empreses recopilen un munt de dades, inclosa la ubicació i l’activitat de cerca. Fins i tot en mode d’incògnit, Google només suprimeix totes les teves dades després d’acabar la sessió tancant totes les pestanyes. DuckDuckGo, al contrari, no emmagatzema ni el teu historial de navegació ni les cookies en cap moment. Tot i que els resultats de cerca són menys precisos, DuckDuckGo té com a objectiu protegir la teva privacitat.
Com guanya diners?
DuckDuckGo guanya diners amb publicitat, però no utilitza anuncis personalitzats. El cercador mostra anuncis basats en paraules clau que cerques i que no estan connectades a les teves dades personals.
Ecosia
ecosia.org

Què és?
Ecosia utilitza els beneficis (de publicitat) que obté de les cerques per tal de plantar arbres. El cercador web diu que no ven les teves dades a anunciants de tercers, ni usa rastrejadors. Els arbres són plantats en les zones que més ho necessiten, per exemple a Austràlia després dels grans incendis forestals.
Com es diferencia?
Ecosia no reparteix dividends als seus propietaris, sinó que tots els beneficis es queden dins de l’empresa i s’usen per plantar arbres. L’empresa publica informes financers mensuals per mostrar la quantitat de diners que s’han invertit. La majoria de les empreses encara usen combustibles fòssils, tot i que sovint és més barat generar electricitat neta a partir de fonts renovables com la solar o l’eòlica. A més de reduir el CO₂ de l’atmosfera gràcies als arbres plantats, els servidors d’Ecosia funcionen amb energia renovable.
Finalment, Ecosia diu que protegeix la teva privacitat de diferents maneres: no guarden les teves dades permanentment (tan sols es guarda l’historial de cerca durant una setmana), no venen les teves dades a anunciants, les cerques estan encriptades, no s’usen eines de seguiment extern, i, finalment, es pot desactivar completament el seguiment de les teves activitats de cerca.
Com guanya diners?
Ecosia guanya diners, igual que la majoria de cercadors, amb els clics als anuncis que apareixen en els resultats de cerca. Els anuncis estan clarament etiquetats com a tal, i són enllaços de text a llocs web que paguen per cada clic dels usuaris. Per cada 45 recerques, Ecosia guanya prou diners per plantar un arbre.
TinEye
tineye.com

Què és?
El cercador TinyEye és diferent dels més tradicionals: permet cercar fotografies i altres imatges a partir d’imatges reals, en comptes de text. La tecnologia de reconeixement d’imatges l’analitza instantàniament, i TinEye indica on apareix a Internet.

Com es diferencia?
TinEye compara imatges amb la seva base de dades d’imatges, que s’està fent cada vegada més gran. Si la imatge és similar a una altra, retorna un llistat de resultat amb els enllaços corresponents. Tingues en compte, però, que hi ha imatges que no retornen cap resultat, ja que no estan indexades totes les webs. En el moment d’escriure, la base de dades de TinEye consta de 48.7 bilions d’imatges.
Cal tenir en compte que Google ja ha implementat un sistema similar de “cerca inversa d’imatges”, que fins i tot en moltes ocasions dona millors resultats. Tot i així, TinEye té algunes característiques interessants, com un reconeixement d’etiquetes en ampolles de begudes, cerques visuals per color, i a més consta d’una API per poder fer cerques a gran escala, verificació d’imatges i perfils, compliment del copyright, i detecció de frau.
Com guanya diners?
TinEye guanya diners venent llicències de la seva API que permet fer cerques visuals per color, sobretot a empreses de comerç electrònic, moda, i art. Aquest MulticolorEngine crea un índex de les imatges de la teva col·lecció, i extreure informació detallada de color sobre cadascuna d’elles. Aquesta informació es guarda en una base de dades de colors especialitzada que facilita la cerca ràpida basada en el color.
StartPage
startpage.com

Què és?
Un altre cercador que dona gran importància a la privacitat és Startpage. El cercador proporciona resultats no personalitzats, el qual vol dir que únicament es basen en els termes que has cercat, i no en altres aspectes, com la teva ubicació o l’historial de cerca. Alhora que protegeix la teva privacitat, Startpage permet gaudir de la gran selecció de resultats que ofereix Google, enviant-hi les consultes forma anònima retornant els resultats de manera privada.
Com es diferencia?
Startpage garanteix la privacitat dels seus usuaris mitjançant diferents punts clau. Les dades personals dels usuaris, i l’historial de cerca, no es desen en cap moment. A més, l’adreça IP s’elimina, i no es comparteix amb tercers. Startpage bloqueja el seguiment i la publicitat personalitzada, i ofereix resultats iguals per a tots els usuaris, ja que no es crea un perfil de la persona que està executant la cerca.
El cercador permet fer cerques anònimes, el qual vol dir que la web que s’està visitant no pot agafar cap dada personal. Per visualitzar la web de manera anònima, s’usa la icona a l’esquerra del resultat.

Com guanya diners?
Aquest cercador també genera els seus ingressos a partir de publicitat. Quan fas una cerca, pots veure fins a tres resultats de cerca patrocinats a la part superior de la pàgina de resultats, etiquetats com a tal. Si fas clic a un enllaç patrocinat, seràs dirigit al lloc web d’un anunciant. Aquest enllaç patrocinat no es gestiona per Startpage, per tant, no està disponible en visualització anònima, i t’exposa als de trucs habituals de recopilació de dades que fan servir les empreses publicitàries.