Després de molts anys de retards i sobrecostos, l’Autoritat del Transport Metropolità ha fet pública la data d’inici del funcionament del nou sistema T-Mobilitat. Aquest projecte té com a objectiu canviar el paradigma del transport públic a l’àrea de Barcelona aprofitant tots beneficis que aporten les noves tecnologies.
El Tecnològic ha estat provant les noves funcionalitats d’aquest sistema a l’Smart City Congress celebrat a la ciutat de Barcelona durant aquesta setmana. En aquest article especial us explicarem tota la informació que cal saber sobre la nova T-Mobilitat.
Com funciona el sistema T-Mobilitat?
El sistema podrà ser emprat de dues maneres diferents. Per una banda, se substituiran les targetes de cartó actuals per unes de plàstic amb funcionalitat contactless, un sistema que ja funciona en les àrees de Lleida i Tarragona. El preu d’emissió d’aquest nou suport físic serà de 4,5 €.

Per una altra banda es podrà emprar l’aplicació mòbil. Per utilitzar-la, però, els usuaris hauran de pagar un euro. Entre d’altres, permetrà tenir un control complet de les diferents targetes introduïdes. Així doncs, disposarà des d’un registre de viatges fins a la mateixa compra dels títols a través d’Internet. En aquest aspecte cal destacar, però, que la funcionalitat de fer servir el mòbil en els lectors de les estacions i autobusos quedarà limitada a aquells propietaris d’un telèfon mòbil amb sistema Android i compatible amb l’NFC.
A més, cal destacar el fet que no serà necessari tenir l’aplicació oberta en primer pla per accedir al transport públic. Si el lector NFC de l’estació o vehicle detecta un títol vàlid tot i tenir la pantalla bloquejada descomptarà el viatge.
Aquells que disposin d’un dispositiu iOS (iPhone i Apple Watch) veuran limitades les opcions de l’aplicació a causa de les restriccions que aplica Apple. L’ATM no preveu tenir solucionades aquestes limitacions a curt termini, tot i que esperen que l’empresa nord-americana obri el sistema als desenvolupadors de la T-Mobilitat posteriorment a la posada en servei del sistema. Així mateix, tampoc es preveu la compatibilitat amb el sistema de transport públic d’Apple Pay.
En aquest vídeo podreu veure el procés de compra i validació d’un títol en l’aplicació:
Calendari i fases d’implementació
En la primera fase, el sistema T-Mobilitat conviurà amb les targetes de cartó i els tipus de títols actuals (T-casual, T-usual, T-jove, T-dia i T-grup). En una segona fase -prevista pel 2021-, el cost del viatge ja no dependrà de preus fixats tal com funciona ara, sinó que es calcularà segons els quilòmetres recorreguts. En aquest sentit, l’actual mapa de zonificacions desapareixerà automàticament. A més, si l’usuari fa un trajecte de manera habitual, el cost d’aquest no serà sempre igual, ja que es beneficiarà de bonificacions per ús.
La primera fase del nou sistema estarà disponible a partir d’abril de 2020. Els primers usuaris a poder beneficiar-se seran els que utilitzin les targetes T-jove, T-usual i T-mes de la 1a zona, que són els títols que perduren més. Posteriorment i de manera progressiva, la plataforma s’obrirà a la resta d’usuaris del transport públic de l’àrea de Barcelona.
La primera fase s’iniciarà a partir d’abril de 2020, mentre que la segona fase s’anirà aplicant progressivament a partir de 2021.
En aquest moment, bona part de les estacions de Metro, Rodalies i FGC, així com la flota d’autobusos i tramvies que circulen per l’àrea metropolitana, ja disposen del lector NFC necessari per a poder implementar el nou sistema.
Darreres modificacions de l’article:
- 4/12/2019: Actualització de títols actuals pels nous de 2020 (T-casual, T-usual, T-jove, T-dia i T-grup).
- 28/02/2020: Incorporació dels preus d’ús de les targetes i de l’app, actualització de les dates d’implementació.